Jak napisać dobry biznesplan
Każdy, kto planuje założyć własną firmę, spotkał się z zagadnieniem, jakim jest „biznesplan”. Jest to bardzo ważny dokument, który jest pomocny nie tylko dla właściciela, ale także dla potencjalnych inwestorów. Stworzenie planu działania, koncepcji, rozłożenia kosztów, planu zwrotu z inwestycji jest kluczowe i znacznie ułatwia start i dalszy rozwój firmy. Jednakże jedynie dobrze przygotowany biznesplan ma rację bytu i może przełożyć się na realne zyski.
Spójna całość
Niezwykle istotnym elementem jest przygotowanie biznesplanu, którego każdy element będzie ze sobą powiązany. Informację nie mogą wzajemnie się wykluczać. Wszystko musi być poukładane i kompletne.
Estetyka i poprawność językowa
Mogłoby się wydawać, że to sprawa drugorzędna, ale jasno podzielony biznesplan, który posiada tytuły sekcji, nagłówki, akapity i równe czcionki jest o wiele przyjemniejszy w odbiorze. Warto mieć na uwadze, że inwestorzy nie w każdym wypadku przeczytają cały biznesplan, dlatego szybko i intuicyjnie muszą przejść do interesującej ich części. Co więcej, błędy językowe i stylistyczne to ogromny błąd, który stawia właściciela w bardzo niekorzystnym świetle. Dlatego dobrze jest poddać ocenie swój dokument kilku osobom, które zerkną na niego świeżym okiem, zanim trafi do bardziej krytycznych inwestorów.
Mierzalny i realny
Przede wszystkim biznesplan musi być realny, a nie życzeniowy. Wydumane kwoty, które na niczym się nie opierają bądź cele, które nie mogą zostać potwierdzone, są często popełnianym błędem. Wpisywane koszty muszą być realne, a ich zawyżanie lub zaniżanie może mieć negatywny skutek.
Odpowiednia wielkość
Biznesplan powinien mieć od 10 do 20 stron. Nie należy skupiać się na zbyt dużym szczególe, ale nie można zapominać o istotnych punktach. Znalezienie złotego środka pozwoli na przekazanie najważniejszych kwestii, z możliwością doszczegółowienia ich w późniejszym terminie.
Pamiętaj o ryzyku
Na koniec, warto uświadomić sobie, że każdy biznes ma jakiś poziom ryzyka. Nie można zakładać, że takie nie występuje, że brak konkurencji lub słabych stron. Uświadomienie sobie tego pozwoli lepiej przygotować firmę do wejścia na rynek.